skip to Main Content

VONdsel #11: Terug naar school

Terug naar school
Als alles goed gaat, mogen de leerlingen van het VO nu ook binnenkort weer terug naar school. Een flinke uitdaging! Heb je net geleerd hoe je online les vorm kunt geven, moet je weer omschakelen naar een soort hybride vorm waarin contact op school afgewisseld wordt met thuiswerken. Bij het maken van afwegingen voor wat er op school moet gebeuren en wat er thuis kan gebeuren is het handig als je duidelijk je doelen voor ogen houdt. Aan welke doelen werk je op dit moment niet? Welke werkvorm past bij welk doel? Hieronder wat overwegingen die misschien kunnen helpen:

Wat ging er de afgelopen tijd goed?
In razend tempo heeft heel nederland zich aan moeten passen aan het thuiswerken. Vanuit het onderwijs kwamen er verschillende boodschappen. Sommige leerlingen hadden moeite om op gang te blijven, terwijl andere leerlingen juist door de grotere autonomie meer voor elkaar kregen. Ga eens voor jezelf (of met collega’s) na waar je heel tevreden over bent. En waar zijn je leerlingen tevreden over? Hoe kun je dat straks vasthouden?

Voegt fysieke aanwezigheid iets toe vanuit didactisch oogpunt?
Sommige opdrachten gaan echt makkelijker als leerlingen op school aanwezig zijn.Denk aan de practica bij exacte vakken, opdrachten bij O&O, of misschien een spreekopdracht voor een taal. Voor dit soort opdrachten is het fijn als leerlingen ook echt weer op school komen.

Voegt fysieke aanwezigheid iets toe vanuit pedagogisch oogpunt?
Een deel van de leerlingen heeft thuis veel moeite om tot werken te komen, een ander deel vaart juist heel goed op de autonomie die het thuiswerken met zich meebrengt. Kun je keuzes maken in wie je wel of niet laat komen voor welk aanbod? En hoe begeleid je de leerlingen die niet komen zodat ze zich wel gezien blijven voelen?

Het sociale aspect
Veel leerlingen missen school vooral ook omdat ze minder contact met elkaar en met docenten hebben. Wat kun je als school aanbieden om juist aan de behoefte naar verbinding tegemoet te komen? Traditionele vaklessen bieden hier misschien minder mogelijkheden, maar lichamelijke opvoeding en mentorlessen bieden juist kansen!

Je staat er niet alleen voor
De nieuwe situatie na 1 juni biedt dus weer nieuwe kansen en uitdagingen. Zoals in een eerder blog aangegeven kan dit een flinke wissel op de energie van de docenten trekken. Zorg daarom goed voor jezelf en voor elkaar.
Realiseer je dat in het hele land scholen en docenten zoeken naar de juiste vorm. Laat je inspireren door anderen, bijvoorbeeld via facebook groepen.

En mocht je behoefte hebben om te sparren over wat je kunt doen, neem dan gerust contact met ons op. Wij denken graag mee!

Wil je op de hoogte blijven van de nieuwste artikelen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief van VO op Niveau.

Back To Top